تعریف رشته:

رشته علوم تغذیه ترکیبی از پزشکی و علم تغذیه است و به افراد می آموزد که چه چیزهایی برای بدن مناسب است و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنند؛ علم تغذیه با اصلاح عادات غذایی، نوع و مقدار غذا، بر سبک زندگی ما تأثیر بسزایی داشته و از این طریق از بسیاری از بیماری‌ های شایع مثل انواع سرطان‌ ها جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر، بهبود بیماری‌ها و سلامت جسم و روح انسان می‌شود. این رشته تحصیلی، به رژیم درمانی، اصول علم تغذیه، ارزش مواد غذایی و نحوه‌ی تغذیه‌ی مناسب برای حفظ سلامت می‌پردازد و از مهم ترین رشته‌های شاخه پیراپزشکی می باشد و علاقه ‌مندان کنکوری زیادی را به خود جلب می‌کند.

 

پذیرش دانشجو:

پذیرش دانشجو در  رشته علوم تغذیه از طریق آزمون کنکور سالیانه می باشد که این آزمون توسط سازمان سنجش کل کشور برگزار می گردد و شرایط برگزاری این آزمون از طریق سازمان سنجش اعلام می گردد.

درس های ارایه شده در این رشته به صورت نظری، عملی و کارآموزی ارائه می گردد. سرفصل دروس ارایه شده در این رشته در قسمت معاونت آموزشی سایت در دسترس می باشد. تعداد واحد های اخذ شده در این رشته بر اساس مصوبات وزارت خانه می باشد و کوریکولوم و برنامه ریزی آموزشی مصوب در سایت دانشکده بر اساس مصوبات وزارت خانه ویرایش و در دسترس کاربران قرار گرفته می شود.

 

اهداف رشته:

- تربیت نیروی متخصص در سطوح کارشناسی علوم تغذیه بر اساس کوریکولوم آموزشی رشته تغذیه

- آموزش محاسبه کالری و تنظیم رژیم غذایی مناسب جهت کمک به درمان بیماری های مرتبط با تغذیه

- چگونگی ارزیابی وضعیت تغذیه بیماران بستری در بیمارستان و رژیم درمانی آنها

- ارزیابی وضعیت تغذیه در سطوح مختلف افراد جامعه بالاخص کودکان،زنان باردار و سالمندان به منظور تشخیص و پیشگیری از ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن مرتبط با تغذیه

- آموزش مهارت های ارتباطی و اصول آموزش و مشاوره صحیح تغذیه ای دانشجویان رشته تغذیه

- ارائه صحیح مدیریت خدمات غذایی بالاخص مراکز درمانی

 

 جایگاه شغلی دانش آموختگان:

دانش آموختگان رشته علوم تغذیه می‌توانند در مراکز زیر انجام وظیفه نمایند:
- بیمارستان‌ها ( به عنوان مشاور بالینی تغذیه )
- کلینیک‌های تغذیه و رژیم درمانی
- دفاتر مشاوره تغذیه
- مراکز بهداشتی درمانی
- کارخانه‌های تولید مواد غذایی ( به عنوان مشاور و مسئول فنی در کارخانجات تولید کننده مواد غذایی)

-مشاور امور پژوهشی در مراکز تحقیقاتی